B E T A A L B A R E M U U R D E C O R A T I E
D I G I T A L E S C H I L D E R I J E N G E P R I N T O P D O E K O F A L U M I N I U M
1-2-3 L U I K C O L L E C T I E
V E R T I C A A L F O R M A A T - J A C K S O N P O L L O C K
- Eerbetoon aan Chet Baker -





Chet Baker
Chesney (Chet) Henry Baker jr. (Yale, Oklahoma, 23 december 1929 – Amsterdam, 13 mei 1988) was een Amerikaans trompettist en zanger.
Baker werd in 1929 geboren als zoon van Ierse ouders in het plaatsje Yale in Oklahoma. Hij ontwikkelde zich tot jazztrompettist en zoetgevooisde zanger. Baker heeft als kenmerk de zachte melancholieke toon die hij in zijn zang en spel op dezelfde manier gebruikt: "hij zingt zoals hij speelt".
Begin jaren vijftig was Baker een van de sterren van het Gerry Mulligan Quartet. Met het Chet Baker Quartet maakte hij westcoastjazz. Hij is een exponent van de cooljazzschool van de Amerikaanse westkust in de jaren vijftig. Vooral de platen waarop hij zowel trompet speelt als zingt maakten hem tot een idool. In 1955 gaf hij, toen hij voor het eerst in Europa tourde, concerten in het Concertgebouw en het Kurhaus. Zijn muzikale loopbaan was getekend door een heroïneverslaving. Hij werd een aantal keren opgepakt voor overtredingen van de narcoticawet. Nadat hij in elkaar was geslagen en zijn voortanden had verloren, stopte hij langere tijd met spelen.
Door zijn overmatig drugsgebruik, vroege dood en charismatische uitstraling staat Baker ook bekend als "de mooie jongen met wie het verkeerd afliep". Niettemin bleef hij musiceren, vaak op een zeer hoog niveau. In brede kring wordt de dubbel-cd Chet Baker in Tokyo (1987, Evidence Records) beschouwd als een van zijn beste live-albums. In de nacht van donderdag 12 op vrijdag 13 mei 1988 viel hij, waarschijnlijk onder invloed van drugs, uit een raam van het Hotel Prins Hendrik op de Prins Hendrikkade 55, nabij de hoek van de Warmoesstraat met de Zeedijk, te Amsterdam. Hij belandde met zijn achterhoofd op een stenen paaltje en overleed ter plekke. Baker werd 58 jaar oud
Deze collectie Digi-PRaintings is gewijd
aan de kunstschilder Jackson Pollock.
Jackson Pollock (Cody (Wyoming), 28 januari 1912 – Springs-East Hampton (New York), 11 augustus 1956) was een Amerikaanse kunstschilder
die tot de abstract expressionistische school behoorde.
Levensloop
In 1928-1929 volgde Pollock lessen aan de Manual Art High School in Los Angeles, Californië. Daar kreeg hij les van Frederick John de St. Vrain de Schwankovsky. Eind 1930 verhuisde hij naar New York waar hij samen met zijn broer Charles les kreeg van Thomas Hart Benton in the Art Students League of New York. In deze periode ontmoette hij de Mexicaanse muralisten Diego Rivera en José Clemente Orozco. Hij maakte in deze tijd schilderijen van het boerenleven in Amerika en reisde samen met Benton door het land.
In 1936 werkte hij samen met David Alfaro Siqueiros in diens experimentele studio. Van 1938 tot 1942 werkte Pollock in het kader van het Federal Art Project, waar hij echter snel weer weg moest omdat hij zich niet plooide naar de strenge regels. Zijn eerste solotentoonstelling vond plaats in 1943 door bemiddeling van Peggy Guggenheim, die hem ook onder contract nam in haar Art of the Century galerie. Het 2,42 bij 6,03 meter metende schilderij met als titel Mural (1943) kwam tot stand in opdracht van zijn mecenas, Peggy Guggenheim die hem ook jarenlang onderhield met een maandelijkse toelage.
Pollock trouwde in 1945 met Lee Krasner. Zij gingen in het gehucht Springs wonen in East Hampton (Suffolk County, New York), waar Krasner zo veel mogelijk hielp om Pollock van de drank af te houden. In 1952 had hij zijn eerste solotentoonstelling te Parijs. Pollock heeft veel gereisd maar uitsluitend binnen Amerika. In 1956 overleed Pollock in The Springs ten gevolge van een auto-ongeval. De kunstschilder Ruth Kligman overleefde het ongeluk.
Schilderstijl
Pollocks schilderstijl wordt tot het abstract expressionisme gerekend, evenals dat van onder anderen zijn tijdgenoot Willem de Kooning. De nadruk op de handeling van het schilderen noemt men "actionpainting". De schilder liet de verf van zijn kwast in grillige slierten op grote op de grond liggende doeken druppelen. Vandaar de naam van dit soort werk: drippings. Deze dripping-techniek werd zijn handelsmerk. In 1947 getuigde hij hierover: "Op de vloer voel ik mij meer op mijn gemak. Ik voel mij dichterbij, meer onderdeel van het schilderij, omdat ik er op deze manier omheen kan lopen, kan werken vanaf de vier zijdes en letterlijk in het schilderij kan zijn".
O V E R Z I C H T V A N D E
3 - L U I K C O L L E C T I E
V E R T I C A A L F O R M A A T - J A C K S O N P O L L O C K

804

805

806

807

808

809

810

811

812
De standaard afmeting is 80x40x4cm.(x3)
Voor alle andere afmetingen:
Willekeurige Details
Of je kan ook een '1-LUIK' kiezen.

Afmetingen: 180x120x4cm.
H O E B E S T E L L E N ?
Heel simpel.
Je kopieert het verzoeknummer en dat plaats je in het contactformulier.
Dat is alles.
Dit is geen webshop, maar een website.
Zodat je niet met een robot te maken krijgt maar met mij persoonlijk contact heb.
* * * * * * * *
Daarna bespreken we het gewenst formaat, materiaal en specificaties.
- Doek of Aluminium -
- Links of Rechts gespiegeld. (Enkel voor de bloemen.)
- Met of Zonder baklijst of klassieke lijst.
- Kleur baklijst of klassieke lijst. (Wit. Zwart. Naturel.)
En dan hangt jouw Digi-PRainting binnen 4 werkdagen aan jouw muur.
"My Funny Valentine" is misschien wel het beroemdste en meest duurzame nummer van Chet Baker, en met een goede reden. De beklijvende melodie en aangrijpende teksten van het nummer geven perfect de bitterzoete emoties van liefde en verlangen weer. Baker's vocale optreden op dit nummer is bijzonder opvallend, met zijn ingetogen maar diep expressieve levering die een wereld van gevoel overbrengt. Het nummer is talloze keren gecoverd door andere artiesten, maar de versie van Baker blijft de definitieve vertolking, een tijdloos meesterwerk dat luisteraars tientallen jaren na de eerste release blijft boeien. Of je nu een die-hard jazzfan bent of gewoon van mooie muziek houdt, "My Funny Valentine" is een nummer dat je niet mag missen en Chet Baker laat zien op het hoogtepunt van zijn kunnen.
"Let's Get Lost" is een klassiek nummer van Chet Baker dat zijn kenmerkende mix van cool jazz en introspectieve lyriek laat horen. Het nummer bevat Baker's soepele zang en ingetogen trompetspel, die samen een sfeer van dromerige nostalgie en romantisch verlangen creëren. De teksten, die spreken over de geneugten en valkuilen van liefde en verlangen, worden gebracht met een gevoel van kwetsbaarheid en emotionele diepte die kenmerkend is voor het beste werk van Baker. Het minimalistische arrangement van het nummer, met zijn losse piano-akkoorden en zachte penseelstreken op de drums, laat Baker's stem en trompet schitteren, waardoor een gevoel van intimiteit en verbondenheid met de luisteraar ontstaat. Of je nu een fan bent van jazz, pop of iets daartussenin, "Let's Get Lost" is een mooi en tijdloos nummer dat luisteraars tot op de dag van vandaag blijft inspireren en ontroeren.
Muziek van de legendarische trip naar Japan (1987) met o.a. John Engels en Hein van der Geyn.
Een van de beste albums uit de laatste fase van Bakers leven. Kippenvel.
"Almost Blue" is een nummer opgenomen door de Engelse groep Elvis Costello and the Attractions van hun zesde studioalbum, Imperial Bedroom (1982). Geschreven door Costello en geproduceerd door Geoff Emerick, deelt het nummer de naam van het vorige studioalbum van de groep uit 1981. Het werd uitgebracht op 2 juli 1982, samen met de rest van Imperial Bedroom, en zou later worden opgenomen op kant twee van The Best of Elvis Costello and the Attractions (1985). Een traditionele popsong, "Almost Blue", bevat teksten die een vroegere relatie vergelijken met een huidige.
"Mid-Forte" is een klassiek instrumentaal nummer van Chet Baker dat zijn ongelooflijke vaardigheid op de trompet demonstreert. De springerige, vrolijke melodie en swingende ritmesectie van het nummer creëren een gevoel van vreugde en speelsheid, terwijl Baker's ingewikkelde trompetlijnen een gevoel van complexiteit en verfijning toevoegen. Het vrolijke tempo en de energieke improvisatie van het nummer maken het een favoriet onder jazzfans, en Bakers virtuoze spel laat zien waarom hij wordt beschouwd als een van de grootste trompettisten in de geschiedenis van de jazz. Of je nu al heel lang fan bent van het werk van Chet Baker of gewoon geweldige instrumentale muziek waardeert, "Mid-Forte" is een nummer dat je niet mag missen en het ongelooflijke muzikale talent van Baker laat zien en zijn vermogen om vreugde en energie te brengen in elk optreden.
Deze medley van drie klassieke jazzstandaarden, "Autumn In New York/Embraceable You/What's New", bevat Chet Bakers kenmerkende mix van soepele zang en lyrisch trompetspel. De nummers zijn naadloos met elkaar verweven, waarbij elk nummer overgaat in het volgende, waardoor een gevoel van continuïteit en samenhang ontstaat. Baker's stem is bijzonder sterk op "Embraceable You", waar zijn ingetogen toon en emotionele diepgang het nummer een gevoel van intimiteit en kwetsbaarheid geven. Ondertussen zit zijn trompetspel op "What's New" vol ingewikkelde melodische runs en expressieve frasering die zijn technische beheersing van het instrument demonstreren. Of je nu een fan bent van jazz of gewoon van geweldige muziek houdt, deze medley is een must-listening die het ongelooflijke talent en kunstenaarschap van Chet Baker laat zien.
"Alone Together" is een klassieke jazzstandaard die door de jaren heen door veel muzikanten is opgenomen, maar de versie van Chet Baker valt op als een van de mooiste en meest beklijvende. De weemoedige melodie en aangrijpende teksten van het nummer geven perfect het gevoel van verlangen en verlangen weer, terwijl Baker's ingetogen voordracht een gevoel van intimiteit en kwetsbaarheid toevoegt. Het minimalistische arrangement van de track, met alleen een piano, bas en drums naast Baker's trompet en zang, creëert een gevoel van intimiteit en verbondenheid met de luisteraar. Of je nu een fan bent van jazz of gewoon van geweldige muziek houdt, "Alone Together" is een nummer dat je echt moet beluisteren en het ongelooflijke talent van Chet Baker laat zien en zijn vermogen om de diepste emoties van de menselijke ervaring door middel van zijn muziek over te brengen.
"Stairway to the Stars" is een klassieke ballad die de ongelooflijke vaardigheid van Chet Baker op de trompet en zijn talent als zanger demonstreert. De romantische songtekst en de zwevende melodie creëren een gevoel van verwondering en optimisme, terwijl Bakers soepele, lyrische trompetlijnen een gevoel van diepte en verfijning toevoegen. Zijn vocale prestaties zijn bijzonder opvallend, met zijn ingetogen voordracht die een gevoel van intimiteit en emotionele diepte toevoegt. De weelderige orkestratie van het nummer, met strijkers en houtblazers naast een ritmesectie, creëert een gevoel van grootsheid en schoonheid dat perfect past bij het virtuoze spel van Baker. Of je nu een fan bent van jazz of gewoon van geweldige muziek houdt, "Stairway to the Stars" is een nummer dat je niet mag missen en het ongelooflijke talent van Chet Baker en zijn vermogen om tijdloze, mooie muziek te creëren, laat horen.
"You Can't Go Home Again" is een klassiek nummer van Chet Baker dat zijn ongelooflijke talent als zanger en trompettist laat zien. De treurige melodie en introspectieve songteksten van het nummer creëren een gevoel van verlies en nostalgie, terwijl Bakers soepele zang en ingewikkelde trompetlijnen een gevoel van emotionele diepte en complexiteit toevoegen. Het spaarzame arrangement van de track, met alleen een piano en drums naast Baker's zang en trompet, creëert een gevoel van intimiteit en kwetsbaarheid dat kenmerkend is voor Baker's beste werk. Of je nu een fan bent van jazz of gewoon van geweldige muziek houdt, "You Can't Go Home Again" is een nummer dat je niet mag missen en het ongelooflijke talent van Chet Baker laat zien en zijn vermogen om de diepste emoties van de menselijke ervaring door middel van zijn muziek over te brengen.
Voor wie ook wel eens een felle Chet Baker wil horen, op dit album uit 1958 voor zijn nieuwe platenlabel Riverside. Baker op de Miles Davis-toer. Aan de East Coast, dus hij moest flink aan de bak.
3-L U I K V O O R B E E L D E N

Zijkanten NIET geprint.
E X T R A I N F O
Standaard worden de zijkanten van het onderwerp
NIET geprint.
Dit voor een meer
artistieke uitstraling.
Naar keuze worden de zijkanten van het onderwerp
WEL geprint.
Dit voor een meer een
decoratieve uitstraling.

Zijkanten WEL geprint.
Uiteraard blijf ik niet stil zitten en ontwerp ik met de regelmaat NIEUWE Digi PRaintings.
Wil je graag op de HOOGTE blijven?
(Eventueel van een bepaalde collectie?)
Of heb je een VRAAG?
Stuur me gewoon een berichtje.
Ik zal je dan spoedig antwoorden.
Groetjes,
Peter